Gepost door: Mieke | 7 november 2007

Letsa

De Letsa is een ruilkring. Op zich werkt het heel mooi. Je ruilt er diensten of spullen voor zonnetjes. Dus als ik bij een lid van de Letsa de muur schilder, dan krijg ik daar zonnetjes voor betaald. Als ik dan een keer geen zin heb om te koken, dan kan ik bij een ander lid weer eten bestellen. Die betaal ik in zonnetjes en zo verder. Dus je doet dingen die je leuk vindt, waardoor je weer dingen kunt laten doen die je minder goed bevallen. Goed geregeld.

Ik zit er samen met nog 2 dames in de PR.

Gisteren had ik overleg met 1 van de dames. Ellie, tevens mijn schoonmoeder. Echt een schat. We verbaasden ons over een mailtje dat we hadden gehad van een lid. Daarin stond dat we nog maar eens naar onze begroting moeten kijken. Want we doen het tenslotte voor de vereniging. Misschien moesten we daar maar minder zonnetjes voor vragen. Hmmm…

Toen ik het mailtje las haalde ik mijn schouders op. Ze heeft het niet goed begrepen, dacht ik. We gaan niet ieder jaar alle activiteiten doen die we hadden begroot. Het was juist de bedoeling daar een gedeelte uit te pikken.

Waar ik meer moeite mee had, was dat we tot dusver geen budget begroot hadden kregen van het bestuur. Ieder dingetje moest goedgekeurd worden door behoorlijk wat leden die daar plaatshebben. Als er eentje tussenzat die het niks vond, dan ging het hele plan van tafel. Terwijl er vaak al (veel) werk inzat.

Ellie en ik, we hebben een deal gemaakt. We blijven de pr oppakken. We leggen de komende vergadering goed uit wat ons dwars zit. En als we dan nog een keer tegen de muur aanlopen, dan stoppen we ermee.

Ik verbaasde me erover hoe het kon dat er bij een idealistische vereniging zo bureaucratisch gehandeld werd. Ik voelde me soms genegeerd. Daar kan ik niet zo goed tegen. Ik wilde leden leren hoe het internet geoptimaliseerd kon worden. Hoe we nieuwsbrieven per mail konden sturen. En op die manier mensen beter konden betrekken bij de organisatie. Misschien was ik te voortvarend.

Ellie’s woorden: wij leren hier veel van. Daarom doen we dit. Grenzen stellen en er niet overheen gaan. Nee zeggen en die confrontatie aangaan. Dat is een wijze les. Ze heeft gelijk. Dit was niet hun les.

Wijze vrouw heh, die Ellie!


Geef een reactie

Categorieën

