Gepost door: Mieke | 1 november 2007

Verleden is precies dat

“Wat zit je dan dwars?” vraagt J. “Ik vind het moeilijk om te accepteren dat het verleden is afgelopen. Dat ik de dingen gedaan heb zoals ik ze gedaan heb. Dat ik er nu niks meer aan kan doen.”

Door de jaren ben ik heel veel veranderd. Van een meisje dat stil in de klas zat op de middelbare school, naar een dame die weet dat haar mening en bijdrage ertoe doen. Van onzichtbaar, naar soms voor de klas. Dat is een hele omslag.

“Als ik terug kijk, dan denk ik: waarom was je zo bang? Waarom heb je dingen laten gebeuren?”

Even later vertelt J dat ze soms ook bang is en dat ze daar kwaad om kan worden. Ik hoor mezelf zeggen: “misschien moet je het omdraaien. Waarom zou je niet bang zijn?”

Waarom zou je niet bang zijn? Waarom zou ik het dat kleine meisje kwalijk nemen dat ze bang was? Omdat ik met de levenservaring die ik in de tussentijd heb opgebouwd meer weet?

Het was goed. Je hebt het goed gedaan. Het heeft me naar hier gebracht. Hier is goed. Verleden is precies dat.


Geef een reactie

Categorieën

